Puisi Ibu Karya Chairil Anwar

Puisi Ibu Karya Chairil Anwar
 Dia berdiri di malam sepi kemudian bermunajat Puisi Ibu Karya Chairil Anwar
Ibu
Pernah saya ditegur
Katanya untuk kebaikan
Pernah saya dimarah
Katanya membaiki kelemahan
Pernah saya diminta membantu
Katanya biar saya pandai
Ibu, ...
Pernah saya merajuk
Katanya saya manja
Pernah saya melawan
Katanya saya degil
Pernah saya menangis
Katanya saya lemah
Ibu, ...
Setiap kali saya tersilap
Dia aturan saya dengan nasihat
Setiap kali saya kecewa
Dia berdiri di malam sepi kemudian bermunajat
Setiap kali saya dalam kesakitan
Dia ubati dengan penawar dan semangat
Dan Bila saya mencapai kejayaan
Dia kata bersyukurlah pada Tuhan
Namun, ...
Tidak pernah saya lihat air mata dukamu
Mengalir di pipimu
Begitu kuatnya dirimu….
Ibu, ...
Aku sayang padamu...
Tuhanku….
Aku bermohon padaMu
Sejahterakanlah dia
Selamanya...
Baca juga:

0 Response to "Puisi Ibu Karya Chairil Anwar"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel